Halo!


Już w XVII w. ludzie zaczęli zdawać sobie sprawę z możliwości przesyłania głosu za pośrednictwem metalowego przewodu. Można tego dowieść w prosty sposób, za pomocą dwóch metalowych naczyń połączonych drutem. Za wynalazcę telefonu uważa się Aleksandra Bella, który pierwszy opatentował ten wynalazek. 

Ilość przeprowadzonych rozmów telefonicznych w 1931 r. 

Konarzyny- 1080 rozmów miejscowych, 1551 rozmów międzymiastowych i międzynarodowych. 130 nadanych telegramów, a 409 przysłanych. 654 nadeszłych rozmów telefonicznych międzymiastowych i międzynarodowych.

Swornegacie- 0 rozmów miejscowych, 310 rozmów międzymiastowych i międzynarodowych. 181 nadanych telegramów, a 203 przysłanych. 513 nadeszłych rozmów telefonicznych międzymiastowych i międzynarodowych.

Zielona Chocina- 0 jakichkolwiek rozmów i telegramów.

Ilość przeprowadzonych rozmów telefonicznych w 1936 r.

Konarzyny- 7130 rozmów miejscowych, 1773 rozmów międzymiastowych i międzynarodowych. 77 nadanych telegramów, a 660 przysłanych. 1877 nadeszłych rozmów telefonicznych międzymiastowych i międzynarodowych.

Swornegacie- 0 rozmów miejscowych, 342 rozmów międzymiastowych i międzynarodowych. 52 nadanych telegramów, a 815 przysłanych. 342 nadeszłych rozmów telefonicznych międzymiastowych i międzynarodowych.

Zielona Chocina- 0 rozmów miejscowych, 139 rozmów międzymiastowych i międzynarodowych. 23 nadanych telegramów, a 663 przysłanych. 23 nadeszłych rozmów telefonicznych międzymiastowych i międzynarodowych.

Numery telefonów i połączenia
W Zielonej Chocinie i w Swornegaciach funkcjonowałay rozmównice publiczne. Jak wynika ze spisu abonentów sieci telefonicznej okręgu Bydgoskiego z 1939 roku na terenie g. Konarzyny było 8 telefonów.
Nr 5 posiadał Lerchenfeld Tadeusz z Żychc,
Nr 8 Leśnictwo Państwowe w Kopernicy i Łukomiu,
Nr 9 Leśnictwo Państwowe w Parszczenicy, Zielonej Chocinie i Żychcach
Nr 6 Nadleśnictwo Państwowe Chociński Młyn
Nr 2 Posterunek Policji Państwowej
Nr 3 Komisariat Straży Granicznej
Nr 10 Zarząd Gminny
Nr 4 Bruno Zierold z Konarzynek
Gmina Konarzyny należały do strefy oznaczonej litrą "L" oznaczała ona, że służba centrali (telefonistek) była ograniczona. W dni powszednie trwała od godz. 8 do 12 i od 15 do 18. W dni świąteczne od godz. 9 do 11 i od 15 do 16. W celu połączenia należało podnieść słuchawkę a po zgłoszeniu się centrali podać nr rozmówcy. 
Każdego telefonistę obowiązywały 4 zasady prawidłowego i szybkiego otrzymania połączenia w centralach z obsługą ręczną 

1, Przed wywołaniem centrali sprawdzić w spisie czy numer. który ma być zakomunikowany telefonistce. istotnie należy do podanego abonenta, 
2. Wyraźnie i prawidłowo powiedzieć numer i zwrócić uwagę, czy telefonistka powtórzyła go dobrze, oraz potwierdzić prawidłowość powtórzonego numeru. 
3. Pamiętać, że podawanie telefonistce zamiast numeru żądanego abonenta - jego nazwiska lub nazwy przedsiębiorstwo itp., powoduje zwłokę bądź omyłkę w połączeniu. Telefonistki nie są w stanie zapamiętać wszystkich numerów abonentów swej centrali. 
4, Unikać wszelkich rozmów z telefonistkami, gdyż to w wysokim stopniu utrudnia szybkie załatwienie żądanych połączeń.


Krzysztof Tyborski
ktyborski@wp.pl

Komentarze

Popularne posty