Przedpole

Przedpole- to to teren znajdujący się w bezpośredniej bliskości granicy Polski po stronie
niemieckiej. Rozdział ten zawiera opis tego przedpola, który napisał odręcznie komendant
Kazimierz Kociatkiewicz. Tekst ten zawiera także informacje dotyczące własnego pasa
granicznego, czyli terenu po stronie polskiej.

1. Niemiecki pas graniczny ( opis terenu po stronie niemieckiej )
Ukształtowanie pionowe: teren w całym pasie granicznym przedpola komisariatu, jest falisty,
częściowo nawet pagórkowaty. Pagórkowaty jest teren po obu brzegach rzeki Brdy, od
miejscowości Zawadda aż do granicy państwowej. Jednakowoż wzniesień terenowych,
wyróżniających się czemkolwiek, na przedpolu niema.
Ukształtowanie poziome: teren przedpola na prawem skrzydle odcinku komisariatu, od linji
granicznej w głąb kraju, szerokości około 10 klm., zalesiony. Jest to teren o glebie
piaszczystej, przerywany umiejszemi jeziorami i bagnami torfowymi. Teren przedpola przy
granicy na odcinku placówek Nowa Karczma i Konarzyny, otwarty, przerywany, mniejszemi
zagajnikami i torfiskami. Gleba jest urodzajniejsza szczególnie przy miejscowościach
Josefshof , Damerau, Prechlau i Sampohl. Teren przedpola, przy granicy, na lewem skrzydle
odcinka komisariatu, zalesiony na szerokości 8-12 klm. wgłąb. W oddaleniu około 15 klm. od
granicy znajdują sią dwa wielkie jeziora a mia. Gross -Ziethen-See i Kramsker-See, które się
ze sobą łączą. Jeziora te ciągną się z północy na południe na przestrzeni 12 klm. na zachód i
północny zachód od wspomnianych jezior rozpoczynają się duże lasy państwowe, ciągnące
się na przestrzeni 15 – 20 klm. w kierunku zachodnim. Teren przedpola przepływają duże
rzeki i to rzeka „Brahe” (Brda) i rzeka „Lepzin”. Rzeka Brda płynie z północy na południe,
wpływa do jeziora Gross – Ziethen – See, zmienia bieg w kierunku wschodnim, przepływa
przez Klein – Ziethen – See, Kouzug – See, i na wschód od miejscowości Sapmohl wpływa
do Polski. Rzeka „Lepzin” wypływa z „Gross – Lepzin – See” w pobliżu granicy, płynie w
kierunku południowym, następnie zmienia bieg w kierunku południowo – wschodnim i koło
miejscowości Sampohl wpływa do rzeki Brdy.
Przejrzystość ( widok na przepdole )
Na przestrzeni od kam. gran. C-277 do C-313 teren na przedpolu nie przejrzysty z powodu
zalesienia. Jedynie od kam. gran. C-289 można przewidzieć jezioro „Gross Lepzin-See” oraz
zabudowania położone nad zachodnim brzegiem jeziora, a należące do osiedla Lepzin. Od
kam. gran. C-309 można przewidzieć kilka zabudowań osiedla Krazenfiers. Teren na
przedpolu placówki Nowakarczma na przestrzeni od kam. gran. C-313 do C-340, przejrzysty,
jednobraz z powodu falistego ukształtowania nie dający w niektórych miejscach rozległego
widoku. Przewidzieć można grupę zabudowań należących do osiedla Krazenfier, pomiędzy
drogami Kiełpin-Prechlauerműhl i Kiełpin-Neugut; dalej pomiędzy kam. gran. C-316 do C-
317 zabudowanie oddalone od granicy około 100 mtr. Pozatem można przewidzieć folwark
Eiehenfelde po prawej stronie szosy Nowakarczma-Neugut, dom skarbowy placówki Gr.
Pogranicznej nad szosą Nowakarczma-Neugut, od kam. gran. C-339 można przewidzieć
szkołę należącą do osiedla Neuhof oraz zabudowania kolonistów pomiędzy granicą i osiedlem
Jozephaf. Na odcinku placówki Konarzyny teren przedpola przejrzysty od kam. gran. C-343 –
C-346 przewidzieć można osiedla Neuhof położone około 150 mtr. od granicy. Od kam. gran.
C-347 w kierunku zachodnim przewidzieć można równinę do drogi polnej Sampohl-Jozephof,
zaś w kierunku zachodnim można przewidzieć teren na przestrzeni jednego klm. w głąb
przedpola, drogę Neuhof-Damerau i częściowo zabudowania osiedla Neuhof. Od lasku rozległy widok na pola pomiędzy szosą Kornlage-Sampohl i drugą polną Żychce-Sampohl,
oraz na pola na prawo tej drogi. Widzieć można również częściowo zabudowania nad szosą
Sampohl, natomiast miejscowości Sampohl widzieć nie można ponieważ jest położona w
dolinie. Od szosy Żychce-Konarzyny na przestrzeni od kam. gran. C-355-C-359 widok na
pola majątku Kornlage oraz na zabudowania gospodarcze tegoż majątku. Od rogatki celnej w
Konarzynach i od kam. gran. C-366 przewidzieć można zabudowanie majątku Kornlage,
urząd celny Kornlage i częściowo szosę Kornlage-Sampohl. Na przestrzeni od szosy
Konarzyny-Kornlage-Sampohl do rzeki Brdy zasłaniają dalszy widok na przedpole pogórki
ciągnące się wzdłuż granicy. Jedynie z pagórka przy kam. gran. C-305 widzieć można koryto
rzeki Brdy na przestrzeni około 1 i ½ klm., wyżynę na południe od miejscowości Sampohl
oraz częściowo szosę Kornlage-Sampohl. Na odcinku placówki Babilon na przestrzeni od
kam. gran. D-009 do D-011 rozległy widok na zabudowanie folwarku Ulrichdorf oraz na
równinie na północ i zachód od tego folwarku za wyjątkiem doliny nad Brdą od kam. gran. D-
012 – D-013 można widzieć stację kolejową Ulrichdorf i wieżę ciśnień tej stacji kolejowej.
Dalsza część przedpola na odcinku komisariatu od kam. gran. D-014 do D-045 nie przejrzysta
z powodu zalesienia.
Waunki komunikacyjne i drogi.
Koleje.
W oddaleniu zaledwie kilku kilometrów od granicy prowadzi z południa na północ
jednotorowa kolej z Schlochau do Rummehberg. Stacje kolejowe na przedpolu komisariatu są
w miejscowościach Neubraa, Neugut, Prechlau, Sampohl, Woltersdorf i Pollnitz. Stacja
kolejowa w Neubraa jest mniejszą stacją przejazdową o jednym głównym torze i dwóch
bocznych torach. Biura stacyjne, odprawa bagażowa i towarowa mieszczące się w jednym
budynku stacyjnym z cegły palonej. Stacja kolejowa w Neugut obojmuje jeden tor główny i
dwa boczne, biura stacyjne, odprawa towarowa i bagażowa oraz poczekalnia bez bufetu
mieszczą się w jednym budynku stacyjnym z cegły palonej. Na stacji jest oddzielna
drewniana rampa do ładowania bydła. Wieżę ciśnień na stacji w Neugut nie ma. Stacja
kolejowa w Prechlau obejmuje jeden tor główny i dwa boczne. Przetem jest jeden tor ślepy
prowadzący do rampy kamiennej długości dwóch wagonów krytych. Budynek stacyjnyc z
cegły palonej mieści biura stacyjne, odprawę bagażową i towarową, oraz poczekalnie z
bufetami. Do budynku stacyjnego jest przybudowany magazyn towarowy z rampą długości
jednego wagonu krytego. Poza tem jest na stacji kol. w Prechlau wieża ciśnień. Stacja
kolejowa w Sampohl obejmuje również tylko jeden tor główny i dwa tory boczne. W budynku
stacyjnym z cegły palonej mieszczą się biura stacyjne, odprawa bagażowa i towarowa i
poczekalnia bez bufetu. Oddzielnej rampy oraz wieży ciśnień na stacji w Sampohl nie ma.
Do budynku stacyjnego jest przybudowany magazyn towarowy z rampą drewnianą długości
jednego wagonu krytego. Stacja kolejowa w Ulriehsdorf obejmuje jeden tor główny i dwa
tory boczne. Budynek stacyjny z cegły palonej mieści w sobie biuro stacyjne i poczekalnię
bez bufetu. Przybudówki towarowej z rampą ani oddzielnej rampy na Stacji Ulriehdorf nie
ma, jest natomiast wieża ciśnień. Stacja kolejowa w Pollnitz obejmuje jeden tor główny i dwa
tory boczne. Budynek stacyjny jest z cegły palonej i mieści w sobie biura stacyjne, odprawę
towarową i bagażową, oraz poczekalnię bez bufetu. Do budynku stacyjnego jest przybudowany magazyn towarowy z rampą drewnianą długości jednego wagonu krytego.
Przatem jest na stacji oddzielna rampa kamienna długości około 6 mtr. Wieży ciśnień na stacji
w Pollnitz nie ma. Pomiędzy stacjami kolejowymi Neugut i Prechlau około 3 klm. na zachód
od miejscowości Damerau jest żelazny most kolejowy przez rzekę „Lepzin”, około 30 mtr.
długości, 3 mtr. szerokości i 3 mtrnad poziomem wody. Pomiędzy stacjami kol. Sampohl i
Urliehdorf jest żelazny most kolejowy około 25-30 mtr. długości 3 mtr. szeroki i około 4 mtr.
nad poziomem wody. Mniejwięcej około 30 klm. od granicy prowadzi z północy na południe
druga linia kolejowa z Rumnuchburg przez Baldenburg do Neustettin
Szosy
Szosa II klasy, żwirowana, 6 mtr. jezdni, ogólnej szerokości 8 mtr. , prowadzi ze wschodu na
zachód, od granicy ( ciąg dalszy szosy Upiłka- Wieczywno ) do Neubraa, zadrzewiona, lekko
falista. Szosa II klasy żwirowana, 6 mtr. jezdni, ogólnej szerokości 8 mtr., prowadzi z
południa na północ od szosy Lepzin-Neubraa do drogi do Altbraa-Prechlauerműhl,
zadrzewiona. Szosa II klasy, żwirowana, zadrzewiona, prowadzi z północnego wschodu na
południowy zachód od leśnictwa Junherbruck przez Pflasterműhl do nadleśnictwa
Zanderbrűck, gdzie się łączy z szosą Baldenburg-Schlochau. Przy leśnictwie Fortbrűck most
betonowy przez rzekę Brahe (Brdę) o 30 tonowej nośności, 18 mtr. długi, 6 mtr. szeroki i 2
mtr. nad poziomem wody. Miejscowości Pflasterműhl most drewniany przez rzekę
„Raumefliss” o 15 tonowej nośności, 15 mtr. długości, 8 mtr. szerokości i 1 mtr. nad
poziomem wody.
Szosa II klasy żwirowana, zadrzewiona prowadzi z północnego wschodu na południowy
zachód od miejscowości Nowakarczma po stronie polskiej do stacji kolejowej w Neugut.
Szosa II klasy, żwirowana, zadrzewiona, prowadzi z północnego zachodu na południowy
wschód, od miejscowości Flotenstein przez Bölzig do Prechlau. Około 3 klm. na wschód od
Eisenhammer most betonowy przez rzekę Brahe (Brdę) o 30 tonowej nośności, 18 mtr.
długości, 6 mtr. szerokości i 2 mtr nad poziomem wody.
Szosa II klasy, żwirowana, 6 mtr jezdni, ogólnej szerokości 8 mtr. prowadzi ze wschodu na
południowy zachód, od granicy (ciąg dalszy szosy Chocińskimłyn-Konarzyny) przez
Sampohl, Prechlau, ??? do Hammerstein. Za miejscowością Sampohl most betonowy przez
rzekę Lepzin o 30 tonowej nośności, 20 mtr. długości, 8 mtr. szerokości i 4 mtr. nad
poziomem wody. Przy stacji kolejowej Prechlau prowadzi szosa pod torem kolejowym, w
tym miejscu przechodzi tor kol. po moście żelaznym 10 mtr. długości, 7 mtr. szerokości i 4
mtr. wysokości. Na zachód od Prechlau przy „Gross-Ziethen-See” most betonowy przez rzekę
Brahe o 30 tonowej nośności. 19 mtr. długi 7 mtr. szeroki i 3 mtr. nad poziomem wody. Szosa
II Klasy, żwirowana, zadrzewiona prowadzi z północy na południe od Prechlau przez Lissau i
około 4 klm. na północny zachód od miasta Schlochau łączy się z szosą Baldenburg-
Schlochau. Pomiędzy Prechlau i Lissau na wschód od jeziora „Konzug –See” most betonowy
przez rzekę Brahe o 30 tonowej nośności, 150 mtr. długi, 7 mtr. szeroki i 10 mtr. nad
poziomem wody. Szosa II klasy, żwirowana, zadrzewiona, prowadzi z południa na północ, od
szosy Sampohl-Prechlau do Damerau. Przy Damerau most drewniany przez rzekę „Lepzin” o
5 tonowej nośności 18 mtr. długi 6 mtr. szeroki i 2 ½ mtr. nad poziomem wody. Szosa I klasy, żwirowana, zadrzewiona prowadzi z północnego-zachodu na południowy-wschód od
Baldenburgu, przez ???? do Schlochau. Przy nadleśnictwie Zanderbruck most betonowy przez
rzekę „Zahnefluss” o 30 tonowej nośności, 30 mtr. długi 7 mtr. szeroki i 3 mtr. nad poziomem
wody. Pomiędzy Förstenau i Stolzenfelde, na miejscu gdzie Gross-Ziethen-See się łączy z
Kramskar-See, most betonowy o 30 tonowej nośności, 25 mtr. długi, 7 mtr. szeroki i 2 mtr.
nad poziomem wody.
Drogi polne
Droga polna Neugut, bardzo falista, przy granicy po stronie niemieckiej zaorana.
Droga polna I klasy z Żychc do Sampohl nawożona gliną, zadrzewiona, przy granicy po
stronie polskiej około 150 mtr. po stronie niemieckiej około 400 mtr. zaorana. Droga polna II
klasy z Ulrichdorf do Rögnitz, falista, częściowo piaszczysta, częściowo porośnięta darniną.
Droga polna II klasy z Babilonu przez Rögnitz do Pollnitz, falista nawożona gliną, w terenie
otwartym zadrzewiona. Droga polna II klasy z Ulrichdorf do Pollnitz, częściowo piaszczysta,
częściowo porośnięta darniną.
Zabudowania przy granicy
Około 100 do 500 mtr. od granicy po prawej stronie drogi Kiełpin-Neugut jest grupa
osad należących do osiedla Krazenfier. Osada ta stanowi mniejsze gospodarstwa rolne od 40
do 80 mórg i składają się z domu mieszkalnego i zabudowań gospodarczych. Pomiędzy kam.
gran. C-316 do C-317 około 50 mtr. od granicy jest jedna osada, skupiająca mniejsze
gospodarstwo rolne. Dom mieszkalny jest zbudowany z drzewa i przeplatany cegłą, budynki
gospodarcze natomiast są z cegły palonej. Właścicielem osady jest Buchholz. Na zachód od
Żychc około 1000 mtr. od granicy są pierwsze zabudowania osiedla Neuhof. Osiedle to
powstało z parcelanego w roku 1928 majątku Meuhof. Gospodarstwa rolne są 30 do 60
morgowe. Przy osiedlu Konarzyny w oddaleniu zaledwie kilku mtr. od granicy są
zabudowania majątku Kornlage. Kompleks zabudowań obejmuje dom mieszkalny
właściciela, dwa domy mieszkalne dla służby folwarcznej i zabudowania gospodarcze.
Obszar majątku 1400 mórg, z tego 250 mórg po stronie polskiej nad szosą KonarzynyŻychce.
Stan inwentarza 20 koni i około 40 sztuk bydła. Około 200 mtr. od kam. gran. D-011
jest folwark Ulrichdorf należący do majątku Ciecholewy. Na folwarku jest dom mieszkalny
dla rządcy i dom mieszklany dla służby folwarcznej oraz zabudowania gospodarcze. Obszar
folwarku 800 mórg, stan inwentarza 12 koni i około 30 sztuk bydła rogatego.
2. Polski pas graniczny ( opis terenu po stronie polskiej )
W poniższym tekście używane słowo „ własny pas graniczny” równa się „polski pas
graniczny”
Układ pionowy
Teren na całym odcinku komisariatu falisty, częściowo pagórkowaty. Pagórkowaty
szczególnie nad rzeką Brdą, na południe od Konarzyn i na przestrzeni od leśnictwa Borne na
wschód od miejscowości Ciecholewy, po obu stronach Brdy do jeziora Charzykowskiego,
oraz nad jeziorem Głuche. Pozatem jest teren pagórkowaty przy osiedlu Dzięgiel i dalej w
kierunku wschodnim do jeziora Witoczno i miejscowości Swornigacie. Również są większe
pagórki pomiędzy jeziorami Witoczno i Płęsno. Pomimo falistego ukształtowania terenu
niema na pograniczu i w pasie granicznym wzniesień terenowych wyróżniających się
czemkolwiek. Wyżej wymienione pasma pagórków, za wyjątkiem pagórków na południe od
Konarzyn są piaszczyste i porośnięte lasem sosnowym.
Układ poziomy 
W lesie państwowym pomiędzy szosą Upiłka –Neubraa i drogą Wieczywno-Kobylegóry są
bagna i torfowiska porośnięte częściowo olchą. Pozatem w strefie nadgranicznej są mniejsze
bagna torfowe przy miejscowości Nowakarczma i Rowista oraz pomiędzy miejscowościami
Żychce-Zielona Huta, Konarzyny, Teren własnego pasa granicznego przepływają dwie rzeki i
to Chocina i Brda. Chocina wypływa z łąk przy osiedlu Wierzchocina, płynie w kierunku
południowym do osiedla Binduga, dalej płynie w kierunku wschodnim do Zielonej Chociny,
następnie znów w kierunku południowym pomiędzy osiedlami Jonki, Dzięgiel, Niepszczołąg
obok nadleśnictwa Chociński Młyn, za którym zmienia znów bieg w kierynku wschodnim i
wpływa następnie do jeziora Karsino w którym łączy się z rzeką Brdą. Rzeka Chocina nie jest
regulowana wskutek czego ma bagniste dno wa w miejscach gdzie brzegi są nisko położone,
wylewa w czasie wiosennym i podczas większych opadów deszczu. Z wyżej podanych
powodów powstały po obu stronach rzeki bagna torfowe, mianowicie przy leśniczówce
Wieczywno, na przestrzeni od osiedla Binduga do Zielonej Chociny, przy osiedlu
Niepszczołąg i na wschód od nadleśnictwa Chociński Młym. Szerokość koryta rzeki Chociny
waha się od 6-25 mtr. Rzeka Brda przypływa do własnego pasa granicznego z przedpola
około 2 klm. na południe od osiedla Konarzyny, płynie w kierunku wschodnim do jeziora
Charzykowskiego, dalej w kierunku północnym z jeziora Charzykowskiego do jeziora Długie
a dalej do jeziora Karsin. Następnie około 1 klm. na północ wpływa do jeziora Witoczno w
którym zmienia bieg w kierunku wschodnim. Rzeka Brda ma częściowo koryto pogłębiane,
pomimo tego są po jej brzegach bagniste łąki. Szerokość koryta waha się od 20-40 mtr. Teren
własnego pasa granicznego jest przerywany licznymi jeziorami, mniej przy linji granicznej i
w pobliżu tejże, więcej natomiast w głębi pasa granicznego. Jeziora te są mniej lub więcej
zarybione i przeważnie bardzo głębokie. Z jezior będących przy granicy zasługuje na uwagę
jezioro Kiełpińskie, pomiędzy osiedlami Kiełpin i Nowakarczma, które jest przecięte granicą,
jezioro Żychce przy osiedlu Żychce i jezioro konarzyńskie przy osiedlu Konarzyny. Większa
połowa terenu, własnego pasa granicznego jest pokryta lasem przeważnie sosnowym, rzadziej
lasem świerkowym a bardzo mało lasem liściastym. Przy granicy znajdują się lasy na prawem
skrzydle odcinku komisariatu ( cały odcinek placówki Kiełpin-szosa ) szerokości 5-8 kml. od
lini granicznej w głąb kraju i na lewem skrzydle ( odcinek plac. Babilon ) od linji granicznej
do jeziora Charzykowskiego.
Przejrzystość
Teren przy linji granicznej na odcinku plac. Kiełpinszosa, nieprzejrzysty z powodu zalesienia.
Przy osiedlach Kiełpin, Nowakarczma i Rowista ( odcinek pl. Nowakarczma ) teren falisty i
pokryty mniejszymi zagajnikami wskutek czego z pewnych punktów i wzniesień terenowych
można przewidzieć teren na większej przestrzeni. Przy osiedlach Żychce, Zielona-Huta,
Konarzyny i Konarzynki teren przeważnie przejrzysty na dalszą odległość. Mniej przejrzysty
jest teren przy granicy od Konarzyn do lewego brzegu Brdy, z powodu pagórkowatego
ukształtowania. Teren na prawym brzegu Brdy od granicy do majątku Ciecholewy przejrzysty
natomiast dalej w kierunku południowym przy Babilon-karczmie i pomiędzy szosą Chojnice-
Ciecholewy i jeziorem charzykowskim teren nieprzejrzysty z powodu zalesienia. W głębi
pasa granicznego teren przeważnie nie przejrzysty z powodu zalesienia i falistego
ukształtowania.
Warunki komunikacyjne i patrolowanie granicy
W pasie granicznym jest tylko jedna linji kolejowa prowadząca od Chojnic do Lipusza. Linja
ta jest jednotorowa. Jest ona na odcinku komisariatu oddalona od linji granicznej 25-30 klm.
Komunikację pomiędzy miejscowościami leżącemi w pobliżu granicy i miastem powiatowem
Chojnice, podtrzymują autobusy kursujące raz dziennie na linji Chojnice-Konarzyny-Zielona
Chocina-Lipnica-Borowymłyn-Brzeźno. Autobusy kursują według rozkładu zatwierdzonego przez Starostwo i zdążają w godzinach rannych do Chojnic, zaś w godzinach popołudniowych
wracaja do miejsc wyjazdowych. Przetam istnieje w pasie graniczym druga linja autobusowa
pomiędzy miejscowościami Swornegacie-Brusy-Męcikał-Chojnice.
Warunki patrolowania granicy i strefy nadgranicznej na całym odcinku komisariatu dobre,
ponieważ linja graniczna biegnie przeważnie po suchym terenie. Wyjątej stanowi część linji
granicznej biegnącej przez jezioro kiełpińskie przy osiedlu Nowakarczma, oraz na przestrzeni
ok. 3 klm. na zachód począwszy od szosy Chojnice-Ciecholewy przy Babilonie-karczmie,
gdzie linja graniczna biegnie przez mokre łąki a następnie środkiem rzeczki Czerwonka.
Drogi
Szosa I klasy żwirowana 7 mtr. jezdni ogólnej szerokości 9 mtr., zadrzewiona, prowadzi z
południa na północ od miejscowości Chojnice przez Ciecholewy, Zieloną-Hutę, Zieloną-
Chocinę, Lipnice, Wojsk i dalej do Niemiec. Szosa ta jest przy Babilon-karczmie i przy
miejscowości Ciecholewy falista. Na klm. 14,2 przy Babilon-karczmie most drewniany o 15
tonowej nośności , 6,5 mtr. dlugi, 7 mtr. szeroki i 1,75 mtr. nad poziomem wody. Na klm.
17,8 przy miejscowosci Ciecholewy most betonowy przez rzekę Brdę o 30 tonowej nośności,
30. mtr. długi, 8 mtr. szeroki i 3 mtr. nad poziomem wody. Most ma prócz filarów bocznych,
dwa filary środkowe zbudowane z kamieni polnych. Na klm. 26,6 w miejscowości Zielona-
Chocina most drewniany przez rzekę Chocine o 15 tonowej nośności, 15 mtr, długi, 8 mtr.
szeroki i 1 mtr. nad poziomem wody.
Szosa II klasy, żwirowana, 6 mtr. jezdni ogólnej szerokości 8 mtr. zadrzewiona, prowadzi z
północnego-wschodu na południowy-zachód od szosy Chojnice-Wojsk, przez Osusznice-
Upiłkę, placówke Kiełpinszosa do Niemiec. Szosa ta jest falista. Na klm. 9,6 most betonowy
przez rzekę Chonine o 20 tonowej nośnosci, 4 mtr. długi, 8 mtr. szeroki i 1,5 mtr. nad
poziomem wody.
Szosa II klasy, żwirowana, 6 mtr. jezdni, ogólnej szerokości 8 mtr. zadrzewiona, prowadzi z
połudna na połnoc od Konarzyn do żychc.
Szosa II klasy, żwirowana, 6 mtr. jezdni, ogólnej szerokości 8 mtr. zadrzewiona, prowadzi od
zachodu na wschód od Konarzyn przez Konarzynki do Chocińskiegomłyna. W
Chocińskimmłynie most betonowy przez rzekę Chocinę o 30 tonowej nośności, 18 mtr. długi,
6,5 mtr. szeroki i 1 mtr. nad poziomem wody.
Droga leśna II klasy od szosy Wieczywno-Kiłpinszosa do Kiełpina, szerokości 5 mtr.,
piaszczysta szczególnie przy osiedlu Kiełpin.
Droga leśna II klasy od Kiełpina do Lepzin ( Niemcy ), szerokości 5 mtr. , bardzo piaszczysta
przy Kiełpinie, natomiast w lesie równa i częściowo porośnięta darniną.
Droga leśna II klasy od Kiełpina do Prechlauerműhla ( Niemcy ) szerokości 3 mtr. , bardzo
piaszczysta i falista, wskutek czego dla ciężkich pojazdów się nie nadaje.
Droga polna II klasy od Kiełpina do Nowejkarczmy 6 mtr. szeroka, piaszczysta lecz równa,
wobec czego możliwa dla ciężkich pojazdów.
Droga polna II klasy od Kiełpina przez Binduge, Nierostowo do Zielonej-Chociny, szerokości
3-8 mtr. , częściowo zadrzewiona, bardzo piaszczysta od Kiełpina do Bindugi i dalej do
Nierostowa, przy Bindudze i pomiędzy Bindugą i Nierostowem kilka większych wzniesień,
wobec czego droga ta dla ciężkich pojazdów się nie nadaje. W Bindudze most drewniany
przez rzekę Chocinę o 3 tonowej nośności, 18 mtr. długi, 4 mtr. szeroki i 1,5 mtr. nad
poziomem wody.
Droga polna II klasy od Bindugi przez Kampine do Żychc 5 mtr. szeroka, bardzo piaszczysta.
Od Bindugi do Kampiny i przy skrzyżowaniu drogi Nowakarczma-Jonki, natomiast dalej
przez las panstwowy i od lasu do Żychc stosunkowo twarda, od lasu do Żychc zadrzewiona.
Droga polna II klasy Nowakarczma-Żychce, szerokości 5 mtr. , stosunkowo twarda na całej
przestrzeni, lekko falista, częściowo zadrzewiona. Droga polna II klasy Żychce-Zielona-Chocina szerokości 5 mtr, od Żychc do lasu
państwowego zadrzewiona i jezdnia stosunkowo twarda, w lesie częściowo porośnieta
darniną częściowo piaszczysta.
Droga polna II klasy Żychce-Zielona Huta, szerokości 3 mtr. , falista, jezdnia częściowo
twarda częściowo piaszczysta.
Droga polna I klasy Konarzyny-Zielona-Huta szerokości 8 mtr. i w przedłużeniu droga II
klasy Zielona-Huta-Chocińskimłyn szerokości 5 mtr. , jezdnia drogi polnej I klasy
stosunkowo równa i twarda, zadrzewiona, jezdnia drogi polnej II klasy falista i piaszczysta od
Zielonej-Huty do lasu państwowego, natomiast przez las do Chocińskiegomłyna częściowo
piaszczysta częściowo porośnieta darniną.
Droga polna II klasy Ciecholewy-Sampohl ( Niemcy ) niezadrzewiona, jezdnia szerokości 4
mtr. i nawożona gliną.
Droga polna II klasy Ciecholewy-Ulrichdorf szerokości 5 mtr. , piaszczysta, równa.
Droga polna II klasy Babilon-Ulrichdorf szerokości 4 mtr. , piaszczysta i falista na pierwszej
połowie od Babilonu, w dalszym ciągu równa i porośnięta darniną
Droga polna II klasy od szosy Konarzynki-Ciecholewy przez Małe Swornigacie, Piłę do
Męcikału, szerokości 3-6 mtr. , na przestrzeni od leśniczówki Borne do Małych-Swornigaci
bardzo piaszczysta i falista nie nadająca się dla ciężkich pojazdów, od Małych-Swornigaci do
Piły również bardzo piaszczysta i falista, zas dalej od Piły do Męcikału częściowo piaszczysta
częściowo porośnięta darniną i również falista. W Małych-Swornigaciach most drewniany
przez rzekę Brdę o 5 tonowej nośności, 33 mtr. długi, 5,5 mrt. Szeroki i 15 nad poziomem
wody. Około 2 klm. na wschód od Małych-Swornigaciach mosteczek drewniany bardzo
słaby, 2 mtr. dlugi, 4 mtr. szeroki i 2,5 mtr. nad poziomem wody.
Droga polna II klasy Zielona-Huta-Niepszczołąg , szerokości 5 mtr. , bardzo piaszczysta i
falista. W Niepszczołągu most drewniany przez rzekę Chocinę o 4 tonowej nośności, 17 mtr.
długi, 3 mtr. szeroki i 1 mtr. nad poziomem wody.
Droga polna II klasy od Zielonej-Chociny przez Jonki, Dzięgiel do Swornigaci, szerokości 3-
6 mtr. , bardzo piaszczysta i falista, nie nadająca się dla ciężkich pojazdów. Pomiędzy
Jonkami i Dzięglem most drewniany przez rzekę Chocinę, bardzo słabo budowany, 17 mtr.
dlugi, 3,5 szeroki i 1 mtr. nad poziomem wody.
Droga leśna II klasy Zielona-Chocina- Nowa Parszczenica, nawożona gliną, 5 mtr. szeroka,
lekko falista, przy mlynie w Nowej Parszczenicy most drewniany o 5 tonowej nośności, 4
mtr. długi, 5 mtr. szeroki i 1,5 mtr. nad poziomem wody.
Taktyczny punkt oporu
Jako taktyczny ounkt oporu ustalono miejsce pomiędzy jeziorami „ Charzykowo” i „ Długie”
przy miejscowości Małe-Swornigacie, nad rzeką Brdą...
Gleba
W całym pasie granicznym gleba przeważnie paszczysta i nieurodzajna, czem się tłumaczy
rzadkość zabudowania i zależnie całych przestrzeni lasem sosnowym. Jedynie przy osiedlach
Żychce, Konarzyny, Zielona-Huta, Konarzynki i częściowo Ciecholewy jest gleba częściowo
gliniasta i wobec tego urodzajna.
Zabudowania przy granicy
Na odcinku placówki Nowakarczma jest tylko jedno zabudowanie przy granicy, na lewo od
drogi Kiełpin- Prechlauerműhl przy kam. Kran. C-312. Zabudowanie to jest własnością
robotnika leśnego Majera ( Chajera ?) i składa się z domu mieszkalnego i zabudowań
gospodarczych. Pozatem w pobliżu granicy są osiedla Kiełpin, Nowakarczma i Rowista. Po
prawej stronie szosy Żychce-Sompohl ok. 300 mtr. od granicy jest zabudowanie należące domajętności Żychce. Zabudowanie to zajmuje prywatny leśniczy majętności Żychce. Również
osiedle Konarzyny leży prawie bezpośrednio przy granicy. Jest to dom mieszkalny zajęty
przez robotników pracujących na probostwie oraz przez jednego żonatego strażnika
granicznego. W miejscu gdzie granica dochodzi do szosy Chojnice-Ciecholewy jest ok. 30
mtr. od granicy zabudowanie Babilon-karczma. Zabudowanie to zajmuje leśniczy prywatny
majątku Ciecholewy.

Objaśnienia:
Altbraa – Stara Brda
Baldenburg – Biały Bór
Bölzig – Bielsko
Brahe – rzeka Brda
Damerau- Dąbrowa Człuchowska
Eiechenfelde – Jarzębnik
Flotenstein – Koczała
Gross‑Lepczin-
See – jezioro
Lipczynek Duże
Groß‑Ziethener‑See
– jezioro
Szczytno Duże
Hammerstein – Czarne
Josefshof – Miroszewo
Klein‑Ziethenr
–See – jezioro
Szytno Małe
Klm – kilometry
Konzug‑See
– Jezioro Końske
Kornlage – Korne
Kramsker‑See
– jezioro Krępsko
Krasenfier – Krasne
Lepczin – Lipczynek
Mtr – metry
Neugut – Nowa Wieś
Neuhof – Garbek
Neustettin – Szczecinek
Pollnitz – Polnica
Prechlau – Przechlewo
Sampohl – Sąpolno
Prechlauerműhl – Przechlewko
Rögnitz – Rogoźnica
Rummelsburg – Miastko
Ulrichsdorf – Czosnowo
Woltersdorf – ówczesna nazwa
Kiełpina koło Polnicy

Na podstawie książki "Konarzyny. Nadgraniczna twierdza polskości". Krzysztof Tyborski, Andrzej Szutowicz. 2017. 
ktyborski@wp.pl





Włada administracyjna stan na 1929 r. 




Komentarze

Popularne posty