Marcin Schulz nad Rawką

 Wojska niemieckie wkroczyły na Mazowsze już w 1914 r. 18 grudnia zajęty został Bolimów, a następnie zdobyto przyczółki nad rzekami Rawka i Bzura. 20.12.1914 r. nad rzeką Rawką poległ Marcin Schulz, ur. 28.10.1876 w Zielonej Chocinie, z zawodu robotnik leśny. Był synem Jakuba i Marianny z domu Grochowskiej. Pozostawił żonę Zuzannę Ziemann z pięciorgiem dzieci. 

Czytasz tę historię dzięki Stowarzyszeniu Historycznemu "Osorya", które można wesprzeć, przekazując 1,5% podatku lub darowiznę. KRS 0000829823. Nr naszego konta: Stowarzyszenie Historyczne „Osorya” 78 9321 0001 0023 9019 2000 0010.

 Walczący na tym odcinku ochotnik Artur Thormahlen tak opisywał ten dzień:

 20 grudnia nadeszła nasza kolej, by udać się jako osłona dla budowy mostu. Faktycznie był to nasz chrzest bojowy. Z naszej grupy dwóch ludzi zginęło, 2 jest rannych. Budowa mostu z uwagi na duże straty nie dochodzi do skutku. Mamy około 20 zabitych i zalegamy pod ciężkim ogniem. Albrecht jest ranny w rękę i głowę oraz plecy. Wciągnęliśmy go do okopu. Z nadejściem nocy, kiedy ogień osłabł, nasza garstka została wycofana. Zabrałem Albrechta na punkt opatrunkowy i tam go zostawiłem. Ja sam dostałem postrzał przez tornister, mój kolega otrzymał 4 postrzały przez menażkę, jeden przez tornister i jeden przez buty

Na podstawie książki Konarzyny. Obłęd wielkiej wojny

Krzysztof Tyborski

ktyborski@wp.pl

Żołnierze w maskach gazowych przy obsłudze karabinu maszynowego


Komentarze

Popularne posty